top of page

Natürmort: YaÅŸamsal Gündelik Nesnelerin Sanat BaÄŸlamında Metaforları

 

Bu kitapta Batı’nın sanat tarihini genelde natürmort resim türü, özelde ise yiyecek ve içecek konusuyla ilgili olarak kronolojik olarak ortaya koymuÅŸ, Ä°lk ÇaÄŸ’dan günümüze natürmort türünde deÄŸiÅŸen tarzları, akımları izleyerek konunun görsel tarihinin izini sürmüÅŸse de asıl amaç, bu noktaları zihin-beden; erkek-kadın, ayrımları gibi modern çağın ikilikleri baÄŸlamında, ikincilere vurgu yapan ve bunlarla ilgili dönüÅŸümlere iÅŸaret eden tipik örnekler üzerinden ilerlemek olmuÅŸtur. Ve imgelerin görünümlerinin ötesine geçerek sınıf, toplumsal cinsiyet, ırk farklılıkları, iktidar, siyasi alegori söylemleri okumaya çalışmak da amaçlar arasındadır.

​

NATÜRMORT resmin ilk örneklerinden baÅŸlayarak yiyeceklere yönelik neredeyse kesintisiz bir ilgi görülmektedir. Gündelik yaÅŸamın sıradan bir eylemi gibi görülen yeme-içme eylemimiz, canlılığımızı koruyabilmemiz için yaÅŸamsal bir öneme sahip olmasının yanı sıra, insan deneyiminin çok sayıda yüzlerini incelemede de bize önemli bir kaynak sunar. GeleneÄŸin beden ve bedenle özdeÅŸleÅŸtirilen duygular karşısında, zihne ve biliÅŸsel olana üstünlük tanımış olması ve bu anlayışın modern çaÄŸda giderek vurgulanması, bir takım ölçüt ve deÄŸer yargılarının ortaya çıkmasına neden olmuÅŸtur. Bu açıdan bakıldığında sıradanlığın yeri olan gündelik yaÅŸam, bilim, sanat ve felsefe gibi kültürün bilinçli çaba ve emek gerektiren incelikli ürünleri karşısında deÄŸersiz görülmüÅŸtür.

 

Aynı anlayışın paralelinde on yedinci yüzyılda bağımsız bir biçem olarak ele alınan, insan figürünü dışlayan, cansız nesnelerin ya da maddesel mülkün resmi olan natürmort, akademik hiyerarÅŸide en alt basamaÄŸa oturtulmuÅŸtur. DeÄŸerli konular hiyerarÅŸisinde natürmortu sona yerleÅŸtiren kuramsal meselelerin üzerinde yoÄŸunlaÅŸtığı birincil amaç, resmin güzel sanatlara ait olduÄŸunu vurgulamaktı. Burada ileri sürülen sav, sanatçının rolünün sade zanaatkârınkinden farklı olması gerektiÄŸiydi. Sanatçı, imgelemine ya da sezgisine dayanan soyut düÅŸüncelerle uÄŸraÅŸmalıydı. Yayıncı: Kırmızı Yayınları, 2023

KÄ°TAP BÖLÜMLERÄ° 

GeçmiÅŸten GeleceÄŸe Küçük Asya-Anadolu

Bölüm adı:

Frigya BaÅŸlığı: GeçmiÅŸten Günümüze Süregelen Evrensel Bir Sembol

Yayıncı: 

Paradigma Akademi Basın Yayın Dağıtım, Çanakkale, 2022

Visual Communication, Design and Culture

Bölüm adı: 

Classical and Digital Art in Turkey: A Comprehensive Comparison,

Yayıncı:

Lambert Academic Publishing, Berlin, 2022

bottom of page